Skip to main content

Webinarul, un instrument folosit din ce în ce mai mult în contextul actual generat de pandemia Covid 19

Înțelesul termenului de webinar este reprezentat de organizarea unei întâlniri video, în mediul online, în cadrul căreia o persoană, mai exact gazda respectivului seminar, se poate conecta prin intermediul internetului cu publicul său. Desigur, este imperios necesar să recunoaștem faptul că această metodă modernă de susținere a cursurilor prin intermediul cărora oamenii pot benenficia de o varietate de noi informații în urma cărora pot obține chiar noi calificări, aduce o serie de avantaje pe care profesioniștii din ziua de astăzi nu le pot pierde. Astfel, unele dintre avantajele pe care un webinar le poate oferi fac referire la scutirea timpului de deplasare și chiar eliminarea costurilor privitoare la transport, cazare și altele, posibiltatea participanților de a interacționa cu toți cei ce iau parte la seminarul respectiv, oportunitatea de a folosi o multitudine de metode prin intermediul cărora expunerea materialelor să se facă într-un mod cât mai facil și util, având la dispoziție mijloacele tehnologice de care speaker-ul dispune în momentul în care își susține prelegerea.

România este parte integrantă a Uniunii Europene, ceea ce înseamnă că în momentul aderării sale la aceasta, și-a asumat obligativitatea de a respecta toate reglementările pe care Uniunea le statuează. Prin urmare, la data de 27 aprilie 2016, Consiliul și Parlamentul Europei au reglementat dreptul protecției datelor personale ale individului ca fiind un drept fundamental pe care toate statele membre ale Uniunii trebuie să îl asigure prin toate mijloacele sale, atât în mediul online, cât și în afara acestuia.

Aceste reglementări au fost preluate și legiferate în conformitate cu dispozițiile europene și de către România, astfel încât la data de 25 mai 2018, legea privitoare la protecția datelor cu caracter personal a intrat în vigoare.

Majoritatea webinariilor, în funcție de serviciul pe care susținătorul îl alege, prevăd necesitatea descărcării unei aplicații ce oferă ulterior posibilitatea utilizatorilor de a participa la seminar. Acest lucru se realizează, în general, prin intermediul unui clic asupra unei invitații pe email, mai ales în cazul în care webinarul prevede un număr maxim de posibili participanți.

Emailul, alături de alte elemente de identificare ale unei persoane precum: numărul de telefon, numele, prenumele, datele din buletin, adresa și nu numai, fac parte din rândul datelor cu caracter personal pe care legea GDPR, sau mai precis General Data Protection Regulation le apără, dorind să asigure individul de faptul că oferirea acestora în contextul unei anumite acțiuni, nu poate avea ca urmare imediată sau nu, utilizarea acestor date de către alte persoane, în alte situații.

Important de precizat și de amintit este și faptul că acest regulament, statuat conform Consiliului și Parlamentului European în legea 679/2016 și în România în actul normativ nr.190/2018, se adresează doar persoanelor fizice, în calitate de entități individuale ale căror drepturi, statul se obligă să le apere prin prisma legilor sale interne, dar și a pactelor internaționale la care este parte.

Webinariile privesc, în majoritatea cazurilor, expunerea unor informații privitoare la modalitățile în care companiile pot promova un produs, pot menține legături cu clienții, pot păstra cheltuielile la o cotă minimă, pot crea un centru de profit sau capta potențiali consumatori, toate aceste lucruri presupunând utilizarea datelor cu caracter personal ale tuturor oamenilor implicați în aceste colaborări, date ce pot constitui obiectul ulterior al acțiunii forței coercitive statale în cazul în care dreptul de protejare al acestora este încălcat.

Un alt aspect important în afara faptului că limitele acestei legi își îndreaptă interesul doar către persoanele fizice, este constituit de obligativitatea proprietarilor site-urilor web și al tuturor companiilor ce au nevoie de precizarea unor date cu caracter personal, de a se asigura de faptul că acordul cerut trebuie să fie întocmit într-o formă cât mai concisă, clară, inteligibilă, ce nu poate lăsa urme de interpretări. De asemenea, trebuie să înțelegem faptul că acest acord trebuie cerut și, desigur, oferit de către utilizatori, ori de câte ori cei din urmă realizează o nouă acțiune în vederea îndeplinirii anumitor sarcini, astfel încât legiuitorul se asigură de faptul că posibilitatea ca aceste acorduri să fie reutilizate într-un mod defectuos și, poate, chiar ilegal, este nulă, cel puțin din punct de vedere principial.

Așadar, în sfera de desfășurare a suținerii Webinariilor, GDPR înfățisează unul dintre elementele fără de care acest domeniu nu poate exista și nu își poate continua activitatea în limitele impuse de reglementările în vigoare.

Semnat

ŞTEFANIA HOŢOIU