Skip to main content

Din data de 1 MARTIE 2020 lucrurile s-au schimbat în percepție dar și în fapte.

Unul dintre furnizorii noștri, MINICRM (sistem de gestionare a relației cu clienții) a aplicat un chestionar privind percepția antreprenorilor asupra ceea ce produce COVID 19 in afacerile lor.

Un număr de 249 antreprenori au răspuns la acest chestionar.

Perspectivele companiilor sunt destul de îngrijorătoare, însă ceea ce înrăutățește situația este faptul că pregătirea actuală a companiilor mici și mijlocii nu se potrivește cu gravitatea situației. Primul pas este să faci o evaluare sinceră și rapidă a situației companiei tale și apoi să concepi o strategie care te va ajuta să depășești această criză. Prin urmare adaptare și chiar dezvoltare.

 

Sunt multe exemple bune pe care le-am inclus în răspunsurile companiilor, care deja gestionează situația de criză.

Sunt o sursă de inspirație pentru fiecare dintre noi!

 

 

ROevaluarea- chestionar MINICRM

Cum ai descrie atitudinea în fața Coronavirus?

S-au schimbat multe în atitudinea oamenilor față de noul Coronavirus (COVID-19) în doar 3 săptămâni. Cea mai mare schimbare a fost în rândul persoanelor care nu erau complet sceptice, dar mai degrabă îndoielnice că acesta ar avea vreun impact grav. E bine să vedem această schimbare. Interesant este că cei complet sceptici și-au schimbat puțin părerea, și sperăm  că o comunicare eficientă  prin mass-media și pe internet îi va trezi pe aceștia și vor începe și ei să acționeze.

1 martie 20 martie
Sceptic (Ce este Coronavirus?)4%3%
Îndoielnic68%9%
Neutru18%6%
Atent (spălarea mâinilor, fără strângere de mână, etc …) 

10%

61%
Răspunzător (birou de acasă, carantină voluntară, etc …)21%

Acțiuni ale companiilor 

 

Sunt îngrijorat să văd că puțin peste 58% dintre companii au făcut demersuri pentru a începe lucrul de acasă, în ciuda creșterii puternice a conștientizării cu privire la gravitatea situației.

Acest lucru ar fi putut fi explicat de companiile care nu au opțiunea de a lucra de acasă, dar în raportul nostru din România, am văzut că 90% dintre companii depun eforturi pentru lucrul de la distanță ,cel puțin parțial. Chiar dacă compania are câțiva angajați care își pot muta biroul acasă, este crucial să facă asta cât mai repede posibil.

Dar este cel puțin la fel de îngrijorător să văd lipsa de pregătire în aproape toate companiile. Doar 9% au un plan de acțiune scris.

Chiar mai rău, doar 3% au o persoană responsabilă pentru pregătire. Dacă aveți doar o singură persoană responsabilă de înțelegerea și gestionarea acestei situații extrem de volatile, atunci este posibil să fiți într-un loc dificil în câteva săptămâni. Dacă alegeți o persoană responsabilă, atunci jobul ei va  fi să monitorizeze constant situația pentru a se gândi la toate rezultatele posibile în 1-2-3 săptămâni. Dacă nu aveți asta, lucrurile neașteptate vor scăpa de sub control în companie, și pot duce ulterior la un dezastru.  

Câteva dintre răspunsurile pe care le-am primit la această întrebare:

  • Reducerea programului și limitarea interacțiunii cu clienții
  • Încerc sa mut activitatea în mediul online, mai exact vânzări online

 

  • A trebuit sa suspend activitatea , avand in vedere că obiectul de activitate este de producție mașini unelte. Este un sector în care investițiile au cam fost oprite.
  • Cu calm. continuăm activitatea, doar ca de acasă dar ne așteptăm să scadă volumul de muncă dacă situația continuă chiar și o săptămână.

 

Puteți vedea modificări ale veniturilor?

77% dintre companiile care au răspuns pot vedea deja modificări ale veniturilor din cauza crizei. Acest lucru este șocant, în special datorită faptului că în urmă cu 3 săptămâni majoritatea luau tot ce se întâmplă ca pe o glumă.

45% dintre aceste companii observă deja pierderi mari.

Ce se va întâmpla dacă nimeni nu reacționează ACUM și nu vine cu soluții creative? Noi metode de vânzare, produse noi, reinventarea modelului de afaceri a companiei? În lunile următoare – în timp ce măsurile guvernamentale vor fi puse în aplicare – aceasta va infecta fiecare afacere ca un virus economic.

La ce te aștepți in următoarele 2-3 luni?

Așteptările pentru viitorul apropiat se înrăutățesc ușor. Se pare că majoritatea companiilor  au diferite păreri cu privire măsurile guvernamentale din primele două săptămâni, chiar dacă am putea fi în această situație pe termen lung.

Peste 84% se așteaptă la rezultate negative în următoarele 2-3 luni, ceea ce este în contrast cu cât de pregătite sunt aceste companii în acest moment. Ce se va schimba dacă nu există un plan de acțiune sau o persoană responsabilă care să monitorizeze în permanență și să schimbe această situație?

Nu este nevoie să intri în panică, dar trebuie să acționezi!

Iată câteva răspunsuri pe care le-am primit cu privire la dificultățile specifice cu care se confruntă aceste companii:

  • Fiind o companie producătoare de carduri de fidelitate și având în vedere faptul că majoritatea clienților noștri sunt forțați să închidă, ne-am pierdut majoritatea clienților
  • Nu avem provocări decât care ne cresc. Am creat strategii și parteneriate noi
  • Oferim servicii pentru Retail. Scăderea retailului ne afectează masiv
  • Da, există probabilitatea ca unii dintre clienți sa fie blocați ( fie închid, fie nu mai fac plăti), Furnizorii sunt mult mai rigizi atât în livrările de marfă, cât și prin presiunea de a diminua termenele de plată contractuale. Există și riscul sa nu mai aibă produse fie datorită blocării fluxurilor de aprovizionare cu materii prime, fie prin închiderea capacităților de producție

 

 

 

Daca te-ai mutat deja cu munca la distanta sau planifici sa faci asta, cum merge?

IMM-urile care s-au mutat deja sau intenționează să treacă la munca de la distanță se descurcă relativ bine. Mai puțin de o treime au raportat probleme, cum ar fi pierderea eficienței, iar alte 19,8% se așteaptă la provocări atunci când o să înceapă.

Cei care aveau deja opțiunea de a lucra de acasă au fost, desigur, într-un loc mai bun decât alții. Totuși, în această situație există doar 13,5%. Acesta este motivul pentru care este important întotdeauna să îți optimizezi modelul de afaceri, deoarece trebuie să fie pregătit pentru o gamă largă de situații de criză.

Întreprinderile care au făcut schimbările necesare înainte de a deveni o necesitate, sunt acum într-o poziție mult mai bună și se pot concentra pe alte aspecte ale dezvoltării afacerii. În timp ce acestea care încearcă acum să-și treacă serviciile în cloud etc, au un munte mai mare de cățărat.

Desigur, va fi situație inspirată pentru întreprinderile care planifică să facă asta, dar nu au făcut-o încă.

 

Ați observat vreo schimbare cu partenerii si furnizorii?

Chiar și cu dificultățile legate de transportul internațional, acest lucru m-a surprins. 81% dintre companii au întâmpinat dificultăți cu partenerii și furnizorii. Mai mult de 36% dintre acestea au probleme serioase. Ceea ce înseamnă că mai multe persoane au observat probleme în acest domeniu decât în veniturile companiei.

De fapt, am văzut unul dintre cele mai bune răspunsuri la această întrebare, pe care aș dori să-l subliniez:

Sunt atât de bucuros că acum 10 ani am creat încă un câmp în MiniCRM, pe care acum îl pot folosi pur si simplu într-un filtru pentru a vedea ce furnizori pot functiona in continuare în perioada de carantină.

Ce planifici să faci în următoarele 4 săptămâni pentru a reacționa la situație?

Am primit câteva răspunsuri uimitoare aici! Dacă eșantionul nostru este reprezentativ în vreun fel pentru gândirea proprietarilor de afaceri români, avem o șansă foarte bună să ieșim mai puternici din criză.

  • Dezvoltăm produse la costuri mai mici și plata în rate pentru a ne ajuta clienții sa treacă in online și sa depășească aceasta etapa.
  • VOI LUCRA, MĂ ADAPTEZ DIN MERS, RESPECTĂM REGULILE
  • Ca prim pas încerc să obțin toate avizele în vedere mutări magazinului fizic în mediul online
  • Mă relaxez, apoi creez, inovez, calculez scenarii posibile/realizabile de lucru.
  • Reducem activitatea, costurile fixe și continuam pe cat posibil sa ne ajutam clienții și comunitatea
  • Atent la recuperare creanțe, contacte clienți noi, achiziții cumpătate – reduse
  • Voi respecta și voi pune în aplicare metodologia lucrului cu platforma online!
  • În primul rând am grija de familie, apoi mă ocup de clienții care sunt încă activi pentru a putea reporni cat mai ușor atunci când va fi cazul.
  • Planuri de acțiune pentru perioada de după criza, ne așteptăm la mult mai mult de 4 săptămâni
  • Vom încerca sa finalizam comenzile deschise și să lucrăm cat mai mult încât sa avem ce încasa din momentul în care se va interzice mersul la Serviciu..
  • Focus pe încasări, măsuri de susținere a clienților tradiționali, buni platnici. Regândirea modelului de afaceri
  • Vom încerca sa reducem cheltuielile pentru a putea să răspundem pozitiv la o criza prelungită.
  • Vom închide firma temporar, vom intra în șomaj tehnic și vom face publicitatea practică (vom lansa zilnic video cu sfaturi practice despre sănătate și serviciile pe care le oferim)
  • Am organizat clienții mei în funcție de impactul pe care îl pot avea, cine poate să plătească în continuare și mă concentrez asupra lor pentru a mă asigura că am venituri în companie
  • Voi crea noi  strategii de vânzări.
  • Am început transportul la domiciliu. Comunicăm constant cu clienții noștri și în special cu clienții noștri VIP.
  • Dezvoltarea companiei mele, învăț, păstrez legătura (fac multe vânzări)
  • Pentru a-mi îmbunătăți experiența cu munca de acasă, mă voi concentra pe sarcina pe care nu le puteam face altă dată din cauza vieții mele rapide de zi cu zi
  • Lucrez foarte mult, creez conținut și am peste 40 de cărți pe care vreau să le citesc pentru a vedea ce va funcționa. De asemenea, voi dezvolta consultanța online.
  • Contactez toți clienții mei vechi pentru a vedea dacă pot să îi ajut cu ceva sau pot face o vânzare.
  • Acum avem timp să facem ordine în baza noastră de date și să organizăm un sistem care funcționează bine

 

Aceste companii ar trebui să fie o sursă de inspirație pentru oricine care încă așteaptă o soluție din afară. Există MULTE lucruri pe care le poți face, indiferent de afacerea ta. Dar trebuie să muncești din greu, toți facem asta. Pentru că cei care așteaptă și nu fac nimic cel mai probabil nici nu vor vedea unde se termină.

 

Ce te-ar ajuta să supraviețuiești în aceste momente grele și să îți revii mai repede?

  • Acum să reducem costurile, astfel încât să putem supraviețui cu minimul pe care îl avem
  • Contribuții temporare și reduceri ale utilităților
  • Dacă lumea s-ar rezolva
  • Dacă am avea cumpărători.
  • Dacă am putea vedea mai clar ce se întâmplă și am ști la ce să ne așteptăm concret
  • Dacă am ști când se va termina
  • Totul este rapid, online, ușor
  • Dacă oamenii nu s-ar mai plânge
  • Avem un atelier de reparat mașini, nu putem face mentenanță online
  • Dacă alte companii ar avea experiență în munca de la distanță (fără să fie nevoie să lucreze personal), deseori, chiar și un simplu Skype call cauzează probleme, să nu mai menționăm gestionarea documentelor online.

 

Am evidențiat mult mai puține răspunsuri decât înainte, deoarece cei care au răspuns le-au menționat deseori pe primele 4.

Ceea ce mi-a venit în minte este că majoritatea oamenilor vor aștepta ca situația să se încheie sau ca Guvernul să o rezolve. Puțini oameni s-au întrebat care este situația și ce ajutor ar putea primi alții de la ei. La întrebarea de mai sus am primit răspunsuri creative/proactive, așadar cred că întrebarea nu a fost foarte clară pentru persoanele care au răspuns.

 Semnat

LIGIA NEACŞU

Cursuri Specializate pentru viitori Profesionişti!