Marketingul urșilor Panda versus Marketingul Industrial

Pentru poporul chinez, Panda este un simbol al prieteniei și al păcii, prezent în lucrări clasice din literatura chineză, filme de animație, spoturi comerciale, imaginea lui apare pe numeroase suveniruri. Ursul de bambus este de asemena emblema națională folosită la evenimente internaționale (Jocurile Olimpice de la Beijing din 2008), deseori comparat cu yin și yang datorită coloritului său alb-negru, el conferă senzația de armonie și echilibru prin comportamentului lui liniștit, imagine care se contopește armonios cu tradiția și cultura chineză.

Provincia Sichuan este foarte cunoscută în afara granițelor Chinei, pentru că aceasta gazduiește o celebră bază de cercetare a urșilor Panda în orasul Chenjdu, care este nu numai o rezervație naturală ci și un centru turistic extrem de vizitat de turiști din întreaga lume.

Cea mai recentă noutate pe scena marketingului urșilor Panda, este iPanda, un portal care oferă imagini live, 24 din 24 ale urșilor aflați în diverse puncte ale globului.

Guvernul chinez caută tehnologie și resurse energetice, iar la schimb dă sub formă de împrumut ursuleți, ca un fel de rasplată pentru marii parteneri comerciali. Astfel Scoția a primit ursuleți pentru furnizarea de tehnologie petrochimică, Franța, Canada și Australia pentru furnizarea de uraniu, și lista poate continua. De obicei, animalele sunt împrumutate pe o perioadă de zece ani, dar odată ajunși în grădinile zoologice ale lumii, ei devin o sursă valoroasă de venit pentru acestea.

Toate aceste acțiuni de marketing ale Chinei transformă ursul Panda într-un brand autentic și puternic. Acest brand facilitează venituri uriașe, simpatie, resurse energetice, tehnologie, relații comerciale și politice cu parteneri strategici, și nu în ultimul rând fonduri pentru cerecetarea și conservarea speciei.

În afara acestui simbol, China era până nu de mult recunoscută ca fiind principala piață a produselor virtual identice ce nu pot fi diferențiate decât cu ajutorul instrumentelor de marketing și de branding.

În fața unei dezvoltări continue ale altor piețe emergente (India, Venezuela, Brazilia etc), China renunță încet încet la producția care folosea forță de muncă necalificată, cu valoare adaugată redusă, și trece la producția performantă, automatizată, cu valoare adaugată ridicată.

Îmbătrânirea populației, investițiile în robotizare, la care se adaugă folosirea marketingului industrial, va face ca designul industrial să facă din orice economie emergentă o piață scumpă pentru consumatorii internaționali, un adevarat concurent al calității. O concurență sănătoasă crează creștere economică și consumatori fericiți.

La nivel mondial, conceptul de piață industrială trece prin transformări majore, ca urmare a influenței exercitate de globalizare, tehnologia informațională și internet, factori care dau marketingului noi abordări. Marketingul urșilor Panda versus Marketingul Industrial

Înțelegerea conceptului de piață industrială și a comportamentului organizațional reprezintă aspecte esențiale ale fundamentării strategiei de marketing și a practicării marketingului industrial.

Concurența dintre marile puteri europene industriale și piețele economice mondiale competitive (Japonia, China, SUA) fac ca pregătirea angajaților în domeniul tehnologiei informației și a noii tehnologii să constituie de asemenea un instrument de marketing industrial.

Cei care crează produse industriale nu-și cunosc beneficiarii în mod direct, astfel încât designerul industrial trebuie sa fie un bun comerciant, inginer, artist, specialist în marketing. Trebuie găsite soluții creative, astfel încât dorințele și nevoile consumatorului final să fie anticipate, având în permanență un ochi deschis asupra concurenței.

Cu cât marketingul unui produs se face într-un mod cât mai inventiv, ieșit din tipare, cu atât mai mult el poate imbunătăți imaginea companiei producătoare, a industriei din care face parte și, de ce nu, chiar a țării de proveniență.

Dacă până acum marketingul urșilor Panda era cel mai bine făcut în China, în viitor, marketingul industrial va beneficia de o atenție la fel de mare, deoarece marketingul B2B alături de designul industrial, cercetare și producția inovativă, își va lasa amprenta asupra consumatorului final.

Brandingul este strategie iar marketingul este tactică. Brandul este cel care determină dacă devii un client fidel sau nu al acestuia și poate scoate orice piață din zona produselor de o calitate îndoielnică pentru a o transforma într-o economie de piață autentică.

Foarte importantă pentru o marcă este experiența trăită cu aceasta. Dacă producătorii vor investi în încrederea în produsele lor, în siguranța acestor produse și în respectarea standardelor de calitate, „Made in China” va fi doar o etichetă a unor branduri reale și la fel de valoroase ca brandul chinezesc numit Ursul Panda.

Nicoleta ȘERBAN – Director Marketing BEST SMART CONSULTING

No Comments Yet.

Leave a comment